Lignaanid linaseemnes

Erkki Mäeorg, Eesti Maaülikool

Teadaolevalt on linaseeme väga rikas omega-3-rasvhapete poolest ja sellega seoses on linaseemnete tarbimisel täheldatud mitmeid tervisele kasulikke mõjusid. Vähemalt sama olulised komponendid seemnes on aga ka lignaanid. Nende toimespekter on väga lai, ent peamiselt on uuritud lignaanide östrogeenset toimet.

Linaseemnes enamlevinud lignaan, sekoisolaritsiresinool diglükosiid (SDG) esineb enamasti üksteisega seotud suurte makromolekulide (kuni 5 SDG molekuli) kujul. Mitmed teised linaseemnes leiduvad kasulikud ühendid (nt flavonoidid) esinevad seal samuti glükosiidide kujul. Linaseemnes sünteesitakse lignaane peamiselt seemnekestades.

Lignaanide toime

Kuna linaseeme on rikkaim lignaanide allikas, siis on tähendatud selle mitmeid nii inimesele kui ka loomade tervisele kasulikke mõjusid. Erinevate teadusuuringute tulemusena võib väita, ei lignaanidel on positiivne mõju peamiselt hormoonide taseme muutustega seotud vähkkasvajate (nt rinna-, eesnäärme- ja pärasoolevähk) vastu.

Östrogeenid (naistel) ja testosteroon (meestel) on steroidsed hormoonid, mida valmistatakse suguorganite poolt kolesteroolist. Arvatakse, et loomsed lignaanid kinnituvad östrogeenide retseptorite külge ning mõjutavad (pärssides või soodustades) seeläbi retseptorite toimet. Näiteks, kui vere östrogeenide sisaldus on kõrge (naistel menopausi eelselt), siis blokeerivad lignaanid östrogeenide toimet, takistades neil ise retseptoritele kinnituda. Pärast menopausi, kui inimese enda östrogeenide sisaldus on madal, toimivad lignaanid ise nõrkade östrogeenidegna.

Samuti on leitud, et lignaanide manustamisel võib olla kasulik mõju luude tervisele. Teadaolevalt on hormoonide vähesus üks olulisi osteoporoosi riskifaktoreid. Ühes menopausi järgsete naistega läbiviidud uuringus leiti, et lignaanid aitavad vähendada luude hõrenemist ning lisaks panustavad nad luude tervisesse oma antioksüdantse toime kaudu. Samuti on leidurd, et emapiima kaudu SDG tarbimine parandab järglaste luude tugevust.

Toitumisharjumused

Mitmetes maailma piirkondades ( nt Hiina, Jaapan), kus süüakse pigem kõrge kiudaine- ja madala rasvasisaldusega (suur kogus flavonoide ja lignaane) toite, on oluliselt madalam suremus hormoonidega seotud vähkhaigustesse. Lääneriikide toitumisharjumusi iseloomustab pigem madala kiudaine- ja kõrge rasvasisaldusega toitude levimine.

Lignaanide sisaldus erinevates toiduainetes

Toiduaine Kokku lignaane (µg/100 g) Peamine lignaan
Lina (seeme) 301129-370987 Sekoisolaritsiresinool
Seesam (seeme) 138365-581000 Sesamiin
Päevalill (seeme) 891 Laritsiresinool
Soja (õis) 130 Sekoisolaritsiresinool
Hernes (kaun) 34 Pinoresinool
Rukis 10377 Süringaresinool
Nisu 7548 7-hüdroksü-matairesinool
Oder 1071 7-hüdroksü-matairesinool
Mais 1049 7-hüdroksü-matairesinool
Brokkoli 1325 Laritsiresinool
Punane pipar 113 Laritsiresinool
Tomat 58 Laritsiresinool
Kartul 20 Laritsiresinool
Salat 11 Sekoisolaritsiresinool
Maasikas 334-1578 Pinoresinool, sekoisolaritsiresinool
Apelsin 78 Laritsiresinool
Õun 1 Laritsiresinool
Tee 71 Pinoresinool
Kohv 19 Sekoisolaritsiresinool, laritsiresinool

Allikas: Struijs, 2008. 71